דף הבית הסטוריה של האתר המלחמה בדואר זבל יום ללא סלולרי ביטוח אופנועים אי-שון - די לעישון הכפוי
דואר אלקטרוני עמלות הבנקים אנסי קצב מרד צרכני כביש שש מיחזור וסביבה תנועת אופנועים בנת"צים




חוק הפלת"ד – העיוות שבחוק והדרך לתקנו

הסבר להצעת חוק  פ/1804

 

 

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בישראל – הפלת"ד בנוי על העיקרון כי תשלום הפיצויים לנפגעים ייעשה ללא קשר לאשמתם בתאונת הדרכים. 

מאחר שלא כל  עוברי הדרך שווים (יש כבדים ויש קלים, יש מוגנים ויש חשופים) נוצר עיוות שפוגע בחלשים ואותו אנו מעוניינים לתקן בהצעת החוק המוצעת פ/1804.

כאשר נהגי מכוניות מתנגשים זה בזה, התנגשות בין שווים,  אז השיטה פועלת. אבל השיטה נכשלת לחלוטין בהתנגשות בין שונים: בתאונה מעורבת בין רכב כבד כמו משאית לרוכב אופנוע, נהג המשאית אינו נפגע אך רוכב האופנוע ישלם מחצית מהנזק שנגרם לו. החלשים והפגיעים נפגעים יותר – לכן ישלמו הרבה מעבר למה שעליהם לשלם – רק עקב פגיעותם.

מצב כזה מדגיש את הכשל בשיטה הנוכחית ואותו הצעת החוק באה לפתור.

הפתרון: להטיל על כלי הרכב הכבדים "סובסידיה" לטובת הקלים מהם (גם רוכבים והולכי רגל). כך שמי שאשם בפגיעה בחלש ממנו, הוא שישא בנטל ולא רק הנפגע, כפי המצב כיום, לפני התיקון.

בתאונה מעורבת רוכבי הרכב הדו גלגלי פגיעים כרוכבי אופניים. יחד עם זאת בתאונה עצמית– עליהם לשאת במלוא האחריות  הביטוחית לנזקי הגוף.

זאת משמעות הצעת חוק פ/ 1804 .

הצעת חוק זו, הקשורה קשר ישיר להצעת חוק הביטוח המנועי (פ / 17/ 1786), שזכתה לתמיכת ועדת השרים לחקיקה בישיבתה הקודמת ועברה בקריאה טרומית בכנסת ללא מתנגדים, תשנה  את המונופול הקיים כיום בשוק ביטוח הרכב הדו גלגלי ותבטיח ביטוח הוגן לרוכבים.

שתי הצעות החוק מהוות יישום מסקנות  ועדת משנה  לועדת הכספים ברשות ח"כ חיים כץ, וועדה שמינה מי שהוא היום שר האוצר, ח"כ אברהם הירשזון, כאשר כיהן כיו"ר ועדת הכספים. ח"כ הירשזון קרא בזמנו  לשר האוצר דאז לאמץ את מסקנות וועדת המשנה ולתמוך בהצעות החוק.


 

מה יקרה כאשר  יתוקן החוק ?

נהגי מכוניות / משאיות, שהם הפוגעים, ישלמו עוד כ 60 ₪ לשנה מעל הסכום הנוכחי.

רוכבי אופנועים ישלמו סכום דומה לבעלי רכב פרטי, כ- 1,500-2,000₪ במקום סכום שנע כיום בתחום שבין 2,500 ₪ (הקטנוע הקטן ביותר ) ל כ 8,000 ₪ (קטנוע בליסינג )  .

על פי הודעת המפקח על הביטוח גם התעריפים הנוכחיים, המוגדלים, מהווים רק מחצית הסכום שיהיה על הרוכבים לשלם בעתיד הקרוב, אם החוק לא ישונה, דבר שיחסל את ענף הרכב הדו-גלגלי בישראל. תיקון החוק עשוי להוביל להוזלה משמעותית של עשרות אחוזים בתעריף ביטוח החובה לקטנועים ואופנועים ולאפשר לחברות הביטוח לבטח ציבור זה על בסיס מסחרי - כלכלי  - הגיוני – כפי שנעשה עד שנת 2001, ולא באמצעות מונופול 'הפול'.

אנו פונים לקורא של שורות אלה , בשמם  של כ- 80,000 משתמשי רכב דו גלגלי, רובם צעירים ואזרחים אשר ידם אינה משגת לרכוש רכב פרטי וההעלאה של עשרות האחוזים בתעריפי הביטוח הדו גלגלי, פוגעת בהם קשות,  לתמוך בהצעת חוק  פ/1804 , שבנוסף להצעת חוק פ / 17/ 1786  המשיתה השתתפות עצמית על משתמשי הרכב הדו גלגלי, תסדיר את הכשל בענף הביטוח הדו גלגלי.

רוכבי האופנועים, הנפגעים ומשלמים פעמיים על תאונות: פעם בבריאותם ופעם נוספת בכספם, נושאים עיניהם לירושלים למציאת פתרון צודק למחירי הביטוח הגבוהים.

את המחאה אנו מביעים בחיבור סרט ירוק זוהר לקטנוע או לאופנוע, ומי שתומך , גם לכל רכב אחר. הצבע זוהר ומזהיר – הרוכבים אולי נמצאים בחוץ , קלים לפגיעה בגופם, אולם הם נחושים בהחלטתם להיאבק על זכויותיהם  עד שייפסק  העוול הקיים .








האתר מאוחסן על שרתי ש.ר. שילר שיווק בע"מ Running on an Apple Xserve server powered by Mac OS X, WebStar and WebDNA Software platform